1

Off you go …

Svenska trollkarlar

Decades of living, feeling, longing and thinking. Images from a child’s world reforged to withstand the scrutiny of adult boredom. Three years of writing and three years of rewriting. Then today it was good enough to be let go of.

I’m referring to my novel that is being sent off to two dozen publishers and literary agents. The story takes place in a 20th century vision of the Stockholm archipelago with its thirty thousand islands. I call it a witness tale, set in the borderland between saga and reality, about the young Ivan’s confrontation with childhood dreams and horrors. Adventure, auto-fiction, Socratic dialogue and mythic realism.

I wish you luck, dear book!

Comments 1

  1. Hej Gabriel!
    Tack för ditt meddelande på sidan Svenska Konstnärer.
    Jorååå, hehe,,, det är jag som skrev ihop det där om tempera och oljefärg.
    Jag fortsatte att testa det där om tempera-varianter i kombination med
    oljefärg utifrån det som Kumlien beskrivit i sin bok. Åren gick och det blev en del målningar. När jag så blev antagen på webbgalleriet Svenska Konstnärer så började jag blogga lite om det där. Lade ut många foton som visar material och blandningar och så steg för steg upplägga av undermålningar och sen vidare med oljefärgslasyrer. Ganska omgående så fick jag många frågor från andra konstnärer där på Svenska Konstnärer.
    Det var tydligen många som följde det jag skrev och visade och de ville veta mer. Jag blev så förvånad att det fanns sådant intresse. Det ledde t.o.m. att jag fick frågan om ifall jag kunde ta mig ända ned till Trelleborg (jag bodde då i Trosa i Södermanland) för att hålla kurs i ämnet. Höll på så 5-6 år,(kurs en gång /år ). Fortfarande händer det att någon målare mailar mig och frågar om tempera-grejer.
    Kul att det blev så hehe.
    Ja,,, så om du undrar och klurar över saker i Kumliens bok så kanske jag kan bidra med nått. Fast den är ju riktigt mäktig i fakta. Ibland kollar jag i den för att komma ihåg grejer. Jag kan i alla fall säga att grejerna fungerar. Det är inget ” bullshit” liksom. Målare har ju använt de här blandningarna sedan ca 1200-talet och framåt. (egentligen långt tidigare i historien) De utvecklades framåt 1300-1500 talet ca. Fortsatte sedan fram till ca 1800.
    Änvändes ju i freskmåleri och på träskivor, sen på duk och inom illusions-måleri för att smycka slott och kyrkor, möbler etc etc. Ja du vet.
    Även t.ex. Picasso körde olje-tempera måleri i början etc etc.
    Jag hittade inte din ev. epost-adress
    så ja chansade att skriva här istället.
    Kul och spännande att du skapat roman! Hoppas det går bra med den 🙂
    Hälsning från Rolf Enström

Kommentera